Služební auto představuje žádaný benefit
Používání služebního auta k soukromým účelům je výsadou stále větší skupiny zaměstnanců. Dvanáct procent společností poskytuje zaměstnancům místo služebního vozidla finanční příspěvek. To jsou jen některé závěry studie PayWell, ve které zkoumáme mimo jiné trendy ve firemních benefitech.
Služební auto má k dispozici alespoň některý ze zaměstnanců v devíti z deseti českých firem. Může jít o automobil určený k výkonu práce, nebo o tzv. statusové vozidlo. Ta dostávají především manažeři, kterým jsou tyto automobily přidělovány na základě jejich postavení a z titulu funkce, kterou v konkrétní organizaci zastávají. Naopak auta určená primárně k výkonu práce mají například obchodníci. U vrcholových manažerů je automobil poskytován z titulu funkce v 83 procentech firem. Zmíněný obchodník má nárok na statusové vozidlo jen v pěti procentech případů, mnohem pravděpodobněji auto ale dostane proto, že ho potřebuje ke své práci.
Co vše může být součástí výbavy automobilů?
Velká část zaměstnavatelů poskytuje svým zaměstnancům služební automobil k soukromým účelům. Co firma, to ale odlišný přístup k možnosti výběru a výbavy jednotlivých vozů. Většina zaměstnanců dostane na výběr z předdefinovaných variant vozidel. Výrazně méně z nich potom má zcela volnou ruku.
Libovolný výběr bývá zpravidla omezený cenou. Nicméně mezi vrcholovými manažery se najdou šťastlivci, kteří mají skutečně neomezenou možnost výběru. Ve firemních flotilách se pak mohou objevit i kabriolety nebo terénní či sportovní automobily. Podobně je to s výbavou automobilů. Některé prvky výbavy slouží k čistě praktickým účelům a usnadňují život zaměstnancům i firmám. Mezi takové patří například GPS navigace, která slouží nejen k tomu, aby se zaměstnanec na cestě neztratil, ale bývá propojena i s elektronickou knihou jízd nebo dalšími interními systémy. GPS instaluje do všech svých služebních aut více než pětina firem.
Operativní leasing převládá
Nejčastější formou financování vozových parků je operativní leasing. Využívají ho téměř dvě třetiny firem. Následují přímý nákup a finanční leasing. Operativní leasing je nejvíce využíván v sektoru rychloobrátkového zboží. Naopak nejméně ho využívají společnosti z oblasti IT a telekomunikací, kde stále ještě převládá přímý nákup.
Kritériem pro obměnu služebního automobilu bývá nejčastěji kombinace stáří vozu a najetých kilometrů. V průměru dochází k výměně každé čtyři roky, ale může to být už i po půl roce. Co do nájezdu vozidla pak k jeho výměně dochází nejčastěji po 150 tisících kilometrech.
Při soukromých jízdách nezapomínejte na daně
Nedostatek lidí na trhu práce způsobil, že služební automobil poskytuje bezplatně k soukromým účelům stále více firem i pracovníkům na pozicích, u kterých to dříve nebylo zvykem. Zaměstnanci však nesmí zapomínat na to, že takový benefit má přímý vliv na jejich celkový příjem, a promítá se jim tak každý měsíc do vyplacené mzdy. Za nepeněžní příjem zaměstnance se totiž považuje částka ve výši jednoho procenta ze vstupní ceny vozidla za každý kalendářní měsíc, kdy má vozidlo k dispozici. Nezáleží přitom na tom, zda v daném měsíci auto skutečně k soukromým účelům použije, nebo jestli ho využívá jen poměrnou část měsíce.
Nárok na bezúplatné používání automobilu k soukromým účelům se tak zaměstnanci každý měsíc odrazí ve mzdě zvýšením daně z příjmů a odvodů na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění. Obdobné je to i s případnou úhradou pohonných hmot zaměstnavatelem, které pracovník spotřebuje pro soukromé účely. Proto zhruba desetina firem svým zaměstnancům "náklady" spojené s používáním služebního vozu k soukromým účelům kompenzuje.
Na co myslet při uzavírání fleetových smluv na koupi vozů
Na to jsme se zeptali naší kolegyně vedoucí advokátky PwC Legal Zuzany Wohlmuth.
Fleetové smlouvy jsou z právního pohledu obvykle kupní smlouvy, často rámcové, jejichž předmětem je koupě většího počtu osobních, užitkových nebo nákladních vozidel. Jsou uzavírané nejčastěji mezi automobilkou či prodejcem a zákazníkem. Typicky se ve fleetových smlouvách řeší především tyto oblasti:
- Cena - její výše bývá pro fleetového zákazníka obvykle příznivě ovlivněna množstevní slevou. Čím více vozidel objednáváte, o to zajímavější může na závěr množstevní sleva být. Jestliže se plánuje zpětný odkup vozidel, strany se domluví na zůstatkové ceně, například po roce, po dvou, třech či čtyřech.
- Doba dodání vozidel - smlouva by měla stanovit místo a způsob převzetí vozidel zákazníkem. Při ujednaném zpětném odkupu také dobu, kdy k němu má dojít, místo a způsob převzetí vozidel prodávajícím zpátky. Nezapomínejte na způsob účtování kilometrů ujetých nad rámec smlouvy či formu řešení případných poškození vozidla.
- Výbava vozidel - smlouva by měla specifikovat výbavu vozidel, alespoň například uvést, že je základní, zpravidla se ale v ujednání bude odkazovat na příplatky v případě výbavy navíc. Zvažte, zda vámi požadovaný prvek výbavy u některé automobilky nepořídíte výhodněji v rámci balíčku nebo vyššího stupně výbavy.
- Obchodní podmínky prodávajícího - jsou obvykle součástí smlouvy stejně jako záruční podmínky. Různé automobilky poskytují různě dlouhou záruku, často je možnost přikoupení prodloužené záruky.
- Financování - často se objeví již v rámcové kupní smlouvě odkaz na to, že budou vozidla financovaná leasingovou společností, pro kterou budou obvykle platit stejné podmínky koupě, jako je cena a podobně. Zvažte, jaké financování se s přihlédnutím k době užívání, ujetým kilometrům, zůstatkové ceně a dalším podmínkám jeví jako celkově nejvýhodnější. Jestli je to úvěr, nebo spíše leasing, zejména operativní. A samozřejmě, kterou leasingovou společnost vybrat.
Článek byl publikován v Hospodářských novinách.
Martin a Zuzana