« březen 2018 | Main | květen 2018 »

12 posts from duben 2018

26/04/2018

Olga Grygier-Siddons po čtyřech letech opouští pozici řídící partnerky pro střední a východní Evropu v PwC. Vystřídá ji Nick Kós, CEO PwC Maďarsko

Olga Grygier-Siddons opouští k 30. červnu 2018 pozici řídící partnerky pro střední a východní Evropu ve společnosti PwC. V uplynulých čtyřech letech Grygier-Siddons zastřešovala vedení poradenských služeb PwC ve 29 zemích v rámci regionu střední a východní Evropy. Funkci předá svému kolegovi Nicku Kósovi, který v současnosti působí jako řídící partner PwC Maďarsko.

LI_Olga-Grygier_1200x628Olga Grygier-Siddons byla v PwC první ženou v této pozici a také první z regionu střední a východní Evropy. Do vedoucí funkce nastoupila v roce 2014 po Miku Kubenovi. Pro PwC pracuje ale již od roku 1990, v roce 1998 se stala partnerkou londýnské kanceláře, v roce 2009 pak šéfkou PwC Polsko.

Z řídící funkce odchází po čtyřletém období na základě výsledků pravidelných voleb, v nichž letos uspěl Nick Kós. „Bylo mi ctí zastávat tak důležitou pozici a jsem obzvláště hrdá za práci, která vedla k posílení konkurenceschopnosti a významu Maďarska a střední a východní Evropy v globální ekonomice,“ komentuje své působení v řídící funkci Grygier-Siddons. A dále dodává: „Děkuji našim klientům za spolupráci a pomoc při budování důvěry, řešení důležitých problémů a realizaci pozitivních změn. V neposlední řadě bych ráda poblahopřála Nicku Kósovi ke zvolení do funkce a udělám vše pro to, abych mu pomohla v hladkém přechodu na novou pozici.“  V PwC bude O. Grygier-Siddons působit i nadále.

Nick Kós v současnosti působí jako řídící partner PwC Maďarsko, kde zastává i další vedoucí pozice. V minulosti se například podílel na poskytování služeb několika významným klientům, jako jsou NOKIA, MOL a Diageo, v regionu Maďarska a střední a východní Evropy.

Více informací na www.pwc.com/structure.

Další tiskové zprávy, publikace a studie vydané PwC a články jejich odborníků naleznete na www.pwc.cz/czpress.

23/04/2018

PwC Live: Jak založit úspěšný start-up

Na termín start-up v dnešní době narážíme na každém rohu. Často ve spojení se slovy jako „nadějný“ nebo „úspěšný“. Dobře našlápnutý start-up ale nemusí vždy skončit na vrcholu. S úspěchem i prohrou, podnikáním i mentoringem mají bohaté zkušenosti hosté dalšího dílu PwC Live David Miklas a David Kovalský

Jak přetavit nápad ve fungující podnik? Co všechno založení vlastního start-upu obnáší? S čím musíte počítat a čeho se vyvarovat? Ať už máté svůj geniální nápad a hledáte návod, jak ho využít, nebo vás jen zajímá, jak to celé funguje, vyplatí se dívat! V PwC Live vám každý měsíc v přímém přenosu představujeme jedno aktuální téma. Buďte u toho s námi a sledujte naše živé vysílání! Podívejte se i na všechny předchozí díly PwC Live.


V komentářích na Facebooku naši hosté David a David odpovídali na spoustu dotazů. Chcete se zeptat i vy? Stačí přidat komentář do diskuse u livestreamu na našem FB.

Start-upům v SIA 2017 jsme pomáhali nastavit byznys plány a nakopnout marketing

Mezi aktivity naší firemní odpovědnosti patří už několik let starost o účastníky Social Impact Award (SIA). Jde o nejvýznamnější mezinárodní soutěž pro start-upy zabývající se společensky prospěšným podnikáním.

Zástupci přihlášených projektů, které postoupí do tzv. akceleračního programu, si v něm zlepšují své podnikatelské know-how během pravidelných koučingových setkání s mentory z PwC. Spolupráce však posouvá nejen účastníky soutěže, ale i naše kolegy v rolích poradců. Jak konkrétně vnímají přínos SIA její účastníci z loňského ročníku?

SIA_Pomahame
Sem s tou strategií!

Zástupci začínajících start-upů sami často ještě nemají přímou zkušenost s podnikáním, a snad proto nejvíce oceňují pomoc s nastavením obchodního modelu. „Do SIA jsme se přihlásili s byznys modelem, který se ukázal v začátcích podnikání jako nevhodný a bylo potřeba vytvořit nový,“ konstatuje Kateřina Vondráková z HERO CLAN. „Během krátké doby jsme navrhli několik způsobů, kterými bychom mohli vydělávat peníze. Společnou diskuzí jsme vybrali společensky odpovědnou produkci. Poté jsme se domluvili na průzkumu trhu a provedli několik rozhovorů s potenciálními klienty. Na základě výsledků jsme pak s mentory naplánovali další kroky.“
Podobně pomoc mentorů na začátku projektu oceňuje i Lenka Opočenská, zakladatelka ostravského Centra terapie autismu: „Dali mi zpětnou vazbu na projekt jako takový. Spočítala jsem si potřebné výdaje k tomu, jaký musím mít příjem, abych mohla odejít ze zaměstnání, a krátce po působení v SIA jsem výpověď skutečně dala.“
Mladí podnikatelé si na účasti v akceleračním programu dále váží tipů na efektivní prezentaci firmy nebo možnosti seznámení se se základy účetnictví. Krok za krokem tak získávají klíč ke stanovení realistických cílů, i k jejich postupnému naplnění.

Finaliste_2017_SIAObjevování jiných světů 

Účast v akceleračním programu SIA vnímají mentoři z řad našich kolegů jako významnou zkušenost, která je ovlivnila po stránce profesního rozvoje a růstu, ale také lidsky. Zajímavý pro ně byl zejména střet korporátního byznysu se světem dobročinnosti neziskového sektoru, tak odlišným od jejich běžné pracovní reality. „Lidsky je pro mě přínosné vědět, že spousta lidí vidí svoje uplatnění v tom, že pomáhá druhým,“ shrnul své dojmy Miroslav Pavlas, mentor Centra terapie autismu. Zuzana Hlinická, mentorka NEJČR, navíc oceňuje ušlechtilost myšlenky celé soutěže: „Jednotlivé projekty propagují udržitelnost a odpovědnost, hodnoty, které jsou pro mě významné.

Bez technologií už to dnes nejde

Pozornost a posun kupředu si u mnoha projektů vyžádaly také propagace a marketing. Pro většinu soutěžících se jako zcela dostačující ukazují běžně dostupné technologické nástroje. „ Jsou naprosto zásadní pro efektivní komunikaci, diskuzi a předávání informací mezi klientem a poradcem“, říká František Gregor, mentor NEJČR. „Internet nám dává možnost dohledat téměř cokoli. I přesto jsou výborné přírodní produkty od lokálních firem zastíněny horšími produkty s lepším marketingem. Toto chceme díky znalostem online prostředí a marketingu změnit tak, aby lidé mohli snáze najít produkty odpovědných firem,“ má jasno v marketingových cílech projektu NEJČR jeho zástupkyně, Barbora Telecká. Velmi důležitá je ovšem i praktická stránka věci. „Skvělým nástrojem je pro nás Solidpixels, na kterém máme postavený web. Dokážeme jednoduše a rychle administrovat naši stránku, což je u rychle se rozvíjejícího projektu nepostradatelné“, doporučuje Kateřina Vondráková z HERO CLAN.

Partnerství se SIA nám umožňuje propojit inovativní přístup k byznysu se společensky prospěšnými aktivitami. A velmi nás těší, že naši spolupráci vnímá více než pozitivně také koordinátorka soutěže SIA, Kateřina Boušková: „Díky odbornému vedení mentorů z PwC patří česká odnož Social Impact Award k těm nejlepším programům v naší zemi.“

Do aktuálního, již sedmého, ročníku Social Impact Award 2018 můžete svůj projekt přihlásit až do 30. dubna 2018. V pravidlech se ujistěte, že splňujete 3 základní kritéria, a rovnou se směle pusťte do vyplnění přihlášky.

20/04/2018

Změna při vyplňování údajů v TP příloze k dani z příjmů právnických osob

Pro zdaňovací období započatá v roce 2017 dochází ke dvěma změnám, které se týkají společností vyplňujících TP přílohu. První změnou je rozšíření okruhu subjektů, které přílohu vyplňují. Jedná se o banky, spořitelny, pojišťovny, investiční fondy a penzijní společnosti.

Druhou změnou je přidání řádku „Nájem“ a samostatných řádků „Finančních a bankovních záruk“ do TP přílohy.

Podrobnější informace jsou dostupné na webu Finanční správy

Natalia Pryhoda
Tax and Legal Services

19/04/2018

Soud se zastal dítěte se vzácným onemocněním ve sporu s VZP

Městský soud v Praze dnes zrušil rozhodnutí VZP týkající se schválení léčivého přípravku sapropterin pro osmiletou Elišku trpící fenylketonurií. Zrušení proběhlo s ohledem na Úmluvu o právech dítěte a zákon o zdravotním pojištění, které malé pacientce právo na hrazenou léčbu garantují.

Malá Eliška potřebuje tento lék k udržení svého zdraví a normálního vývoje. Lék však v jejím případě není hrazen a roční cena léčby se pohybuje v řádu statisíců. V minulosti revizní lékař VZP výjimečnou úhradu tohoto léku neschválil.

Fenylketonurie je vzácné onemocnění, spočívající v poruše přeměny aminokyseliny fenylalaninu, což u zdravých lidí zajišťuje jaterní enzym. Fenylketonurik však není schopen tuto látku správně odbourávat a její přebytek v těle vážně škodí. Tomu se dá zčásti jisté míry bránit striktní dietou chudou na fenylalanin – ta ale současně nedá dítěti složky potravy, vitamíny a minerály.

Lék sapropterin pomáhá dětskému tělu fenylalanin odbourat, a dítě se díky tomu může „normálně najíst“. Nemoc lze velmi laicky připodobnit k známějšímu diabetu, kdy tělo cukrovkáře nezvládá zpracovat cukry. Pokud by těžký diabetik díky dietě cukry vůbec nepřijímal, vyhnul by se problémům, ale časem by zemřel na podvýživu. Díky dnes běžné léčbě inzulinem je možné, aby diabetik mohl cukry přijímat, a přitom netrpěl problémy.

Rozsudek je výbornou zprávou pro pacientku i pro ostatní nemocné,“ říká JUDr. Ondřej Dostál z advokátní kanceláře PwC Legal, která zastupuje dalších pět rodin v podobné situaci. „Díky výkladu zákona, který soud podal, se dětští pacienti dostanou k léčbě, kterou naléhavě potřebují, i když její cena není pro rodinu únosná,“ dodává.

Problém začal na SÚKL

Lék sapropterin není žádnou novinkou, na trhu je již deset let. Rozhodnutí o jeho úhradě před SÚKL však bylo mimořádně zdlouhavé a úřad nadto úhradu omezil jen na malou část nemocných. Pacienti jako malá Eliška tak byli z úhrady vyřazeni. „Řízení o úhradě je bohužel nastaveno tak, že se jej účastní jen pojišťovny a farmafirmy, pacienti se ho účastnit nemohou, ačkoliv přímo zasahuje do jejich práva na bezplatnou péči“, říká Ondřej Dostál. „Pokud se manažeři pojišťoven a výrobce léku nedohodnou a řízení se zablokuje, nebo pokud SúKL úhradu omezí, zůstává vyloučenému pacientovi jako jediná možnost obrany právě žádost o výjimečnou úhradu – tedy nechce-li za drahé léky platit ze svého,“ dodává.

Pojišťovny jsou různě ochotné

Zákonný nárok pacientů je u všech pojišťoven stejný. Výrazně se však liší jejich praxe, zejména přístup ke schvalování výjimečných úhrad.„Z pěti dětí, které zastupujeme, vyhověly VoZP a ZPMV žádostem o sapropterinrovnou, ČPZP své prvotní odmítnutí po podání žaloby dobrovolně přehodnotila. Bohužel, u VZP museli rodiče svůj nárok obhajovat až u soudu,“ shrnuje Dostál a navrhuje, že „by ministerstvo zdravotnictví mělo na rozhodování více dohlížet, aby pacient nebyl diskriminován jen proto, že si vybral neochotnou pojišťovnu“.

Nejde jen o sapropterin

Pojištěnci se musejí domáhat svého nároku na léčbu stále častěji. „Za minulý rok jsme úspěšně zastupovali v žádostech o úhradu pacienty s rakovinou či se vzácnými onemocněními, ale též tělesně postiženého pacienta, který žádal o úhradu bionické protézy,“ uvádí Mgr. Bořivoj Líbal, řídící partner PwC Legal a dále dodává: „považuji za správné, abychom po vzoru největších londýnských či newyorských kanceláří i my věnovali část naší kapacity případům občanů-pacientů, bez ohledu na jejich schopnost tyto služby platit, a to i proto, že jen právník, který rozumí problémům běžných pacientů, může porozumět řízení a financování celého zdravotnického systému“.

Pro bližší informace o PwC Legal navštivte prosím www.pwclegal.cz.

 

18/04/2018

Co bude s vaším účtem na Facebooku či kryptoměnami, až zemřete?

Facebook_smrt_postPatrně většina lidí ví o možnosti sepsat závět a rozhodnout o tom, co se stane s jejich majetkem po smrti. Nový občanský zákoník ostatně tyto možnosti oproti minulým pořádkům významně rozšířil. Také většina lidí ale v závětích zapomíná na svou elektronickou stopu a na pokyny spojené se svými účty na sociálních sítích. Upozornit by přitom měli rovněž na vlastněné kryptoměny, jinak mohou propadnout. Právo je totiž na tyto stále ještě nové situace úplně krátké.

Napadlo vás někdy, co bude s vaším účtem na Facebooku nebo na jiné sociální síti poté, co zemřete? Chtěli byste, aby dál existoval, nebo aby došlo k jeho zrušení? Musíte o tom rozhodnout sami, například ve své závěti. Zákony totiž tyto situace nijak neřeší. „Určitá elektronická závěť je v současnosti namístě. Jinak se totiž ocitáme v právním vakuu,” říká advokát Jiří Matzner.

Ještě horší než u sociálních sítí je situace v případě bitcoinů. Pokud totiž svým dědicům nezanecháte zprávu, že je vlastníte, dostat se k jejich hodnotě bude patrně náročnější než ověřit si, zda diponujete švýcarským kontem.

Pravidla dědictví se navíc změnila v souvislosti s novým občanským zákoníkem, který nabízí por řešení těchto situací více možností. „Líbí se mi, že teď máme daleko větší volnost a každý si může určit, jak se má naložit s jeho majetkem. Například díky odkazům, které se mohou týkat i jiných lidí než dědiců. Snížení zákonných podílů na polovinu oproti minulosti zase vytváří větší tlak na děti, aby se o své staré rodiče staraly. Praktické jsou také svěřenské fondy,” vypočítá Petr Kincl, vedoucí advokát kanceláře PwC Legal. Proč tedy všech možností nevyužít také v případě záležitostí moderní doby?

Vyšší karty drží Facebook

Co je ale vlastně účet na sociální síti z pohledu práva? „V českém prostředí jde o věc, neboli o právo, které je relativní, vyplývá ze smluvního závazku, tedy ze vztahu s poskytovatelem služby. Jeho úprava se bude vždy řídit smluvními podmínkami. I otázka dědění a obecně přechodu na jinou osobu se bude řídit tím, zda to tato služba povoluje a pokud ano, za jakých podmínek,” uvádí téma Petr Kincl.

Asi bude celkem reálné napsat, že většina uživatelů Facebooku, Instagramu či Twitteru tyto podmínky nikdy nečetla. Petr Kincl ale říká, že například Twitter přechody účtů nepovoluje, Facebook ale s vlastním souhlasem ano. Tato sociální síť má i pravidla, jak naložit s účtem v případě úmrtí: „Dědicové mohou požádat o to, aby došlo buď ke zrušení účtu, nebo k jeho takzvanému zvěčnění. Zůstane tam jen nástěnka a informace, že člověk zemřel. Klasické dědění, tedy že by účet přešel na jinou osobu, ale nepřipadá v úvahu, ledaže by k tomu Facebook svolil.

Jde celou věc vyřešit i mimo komunikaci s Facebookem, například tak, že někomu přenechám své přihlašovací údaje a pověřím ho, aby po mé smrti účet zrušil? Podle Kincla by šlo o porušení smluvních podmínek a minimálně teoreticky také o zneužití těchto údajů. Dodává ale, že za tento prohřešek nehrozí žádná pokuta a ani jiný trest, v nejhorším případě může být účet zrušen přímo Facebookem.

Podle Jiřího Matznera může problém představovat i pravidlo, podle něhož smrtí zanikají všechna zmocnění. „Pokud jsem ale dal někomu pro takovouto situaci své údaje, tak je pravda, že právo tuto situaci úplně neřeší. Morálně ale cítíme, že je to správné, nebude tam asi žádný žalobce. Zmocněnec je navíc v případě smrti povinen učinit bezodkladné úkony, patrně tak vlastně bude jednat oprávněně,” říká k tomu Petr Kincl.

V závětích se ale podle advokátů pokyny související se sociálními účty zatím neobjevují. „Lidé to podle mých zkušeností neřeší. Je ale pravda, že bychom jim to měli začít naznačovat,” potvrzuje Kincl.

Měl jsem bitcoinový účet

Zatímco u účtů na sociálních sítích jde patrně o čistě elektronickou stopu, v případě kryptoměn může jít také o peníze a o hodnotu celého dědictví. O tom, že by měly například bitcoiny na dědice přecházet, sice není pochyb, notář ale musí vědět o jejich existenci.

Začněme opět definicí. „Podle českého práva jde o věc. Není to cenný papír, rozhodně nejde o peníze, nesplňují totiž atributy platidla. Podle České národní banky jsou kryptoměny komodity, podobně jako zlato, stříbro nebo platina. A k tomu se také přikláním, neustále se totiž proměňuje jejich hodnota. Pravidla pro obchodování s komoditami se tak dají použít i na obchodování s kryptoměnami,” vysvětluje Petr Kincl.

A hned dodává dědické souvislosti: „U bitcoinu prokazujete jeho držení tím, že se přihlásíte na svůj účet. Pokud někomu nesdělíte tato přístupová práva, nebo je například neuložíte do bankovní schránky, o které bude někdo vědět, o tato aktiva přijdete. Nedostane je ani stát, nestanou se předmětem dědictví. Propadnou. Lidé nechávají například někde napsaná čísla účtů, aby k nim měli dědicové jednodušší přístup. Existuje tam ale také povinnost všech českých bank sdělit jejich existenci notáři.” V případě bitcoinů tomu tak není.

„Řeším teď například dědictví po muži, u nějž si myslíme, že mohl mít švýcarské konto. Jeho příjmy neodpovídají jeho majetku zanechanému v České republice. Získat údaje ze švýcarských bank je ale neskutečně těžké, neexistuje tam centrální autorita, která by dokázala tyto informace rozeslat tak, jako je tomu v České republice. A podobné to bude i s bitcoinem, když bude existovat jen domněnka, že takovýto účet byl vytvořen,” říká Kincl.

Bitcoiny by se podle něj měly mezi dědice rozdělit stejně jako ostatní dědictví: „Jejich hodnota se ale mění. Odměna notáře se vypočítá ke dni úmrtí. Dědictví se ale může táhnout třeba čtrnáct let, máme takové případy. A hodnota bitcoinu se tak může výrazně snížit, nebo zvýšit.

Článek byl publikován 19. března na serveru info.cz v sekci Právo. 

16/04/2018

Každá třetí firma v Česku je terčem podvodu

Celkem 33 procent českých firem bylo v posledních dvou letech obětí hospodářské kriminality. Vyplynulo to z celosvětové studie poradenské společnosti PwC. Nejhůře jsou na tom finanční společnosti. Kdo za to může?
Fotolia_179780512_Subscription_Monthly_MStudie poradenské společnosti PwC zjišťovala, jak jsou na tom firmy s hospodářskou kriminalitou. A byť jsme na tom lépe než zbytek Evropy, není co oslavovat. Pěkný výsledek nám totiž nezajistilo méně podvodných skutků, ale to, že k detekci deliktů používáme méně moderních technologií.

Příčinou zdánlivého ústupu hospodářské kriminality u nás může být také do značné míry neschopnost podniků kriminální jednání odhalit. Z výsledků studie také vyplývá, že české firmy se ve srovnání se svými evropskými konkurenty setkaly s úplatkářstvím a korupcí výrazně méně.

Nejvíce podvodných jednání hlásí finanční a výrobní odvětví (13 %) a firmy působící v energetice (10 %). V polovině případů jde přitom o zneužití majetku daného podniku, časté jsou také podvody spotřebitelské (38 %) a podvody v oblasti nákupu (29 %). Třetina útoků se pak týká počítačové kriminality, která u nás oproti roku 2016 klesla na 25 %. 

„Případy všech podvodů v ČR se zdají být ve srovnání s výsledky předloňského průzkumu sice na ústupu, je však otázkou, kolik podvodných jednání zůstane neodhaleno,“ říká Kateřina Halásek Dosedělová z forenzního oddělení PwC ČR.

Finanční ztráty i pošramocená pověst

V rámci technik odhalení podvodu nejvíce fungují kontroly v rámci systému řízení rizik podvodů a interního auditu, a to až v polovině případů. Více než jednu čtvrtinu podvodů pak firma odhalí díky svým zaměstnancům, kteří je o podezření informují. V 5 % jde o nahlášení zločinu zvenčí.

České podniky zatím využívají moderní technologie k odhalování podvodů pouze ve 30 % případů, 14 % z nich pak teprve plánuje jejich zavedení. „Hlavní výzvou k odhalování podvodů je jeho dynamický vývoj. Podvodníci se přizpůsobují a stále zkoušejí překonávat nastavené kontroly. Důležitý je proto analytický přístup pro detekci podvodů. Budoucností této oblasti je určitě využití metod umělé inteligence, jako je strojové učení nebo zpracování přirozeného jazyka,“ říká Kateřina Halásek Dosedělová.

Téměř polovina společností ztratila v důsledku podvodného jednání více než 50 tisíc dolarů, což je asi milion korun. Podvod je však mnohem nákladnější než přímé finanční ztráty firmy. Zhruba čtvrtina společností utratila za samotné vyšetřování částku minimálně dvojnásobnou, než je výše ztracených aktiv.

Mimo finančních nákladů za prošetření podezření z podvodu je pak velký problém také v poškození pověsti dané společnosti a narušení pracovní morálky zaměstnanců.

Kyberkriminalita aneb falešné e-maily od ředitelů

Oproti roku 2016 počítačová kriminalita v tuzemsku klesla o 11 %, ve světě je však na svém vrcholu. Nejběžnějším útokem je phishing, kterým je napadeno až 41 % podniků, následuje vyděračský malware napadající 37 % firem. „V současnosti jsou časté například falešné e-maily od ředitelů společností s příkazem převést určitý finanční obnos na zadaný účet, což se stalo i jedné české firmě na Moravě,“ uvádí příklad Michal Čábela, vedoucí týmu kybernetické bezpečnosti PwC ČR. 

Dodává, že největším nebezpečím pro firmu jsou sami zaměstnanci, kteří mohou například mylně důvěřovat informaci nějakého hackera, která mu byla podána e-mailem, SMS,  a jednat podle sdělených instrukcí a způsobit škodu. 

Celosvětový průzkum hospodářské kriminality se uskutečnil ve 123 zemích a shromáždil výsledky od více než sedmi tisíc organizací, z toho necelá stovka byly společnosti působící na českém trhu.

Článek byl uveřejněn 13. dubna 2018 na zpravodajském portálu iDnes.cz v sekci Finance.

11/04/2018

Nedostatek technických odborníků nutí firmy snižovat požadavky na uchazeče o práci. Stát, školy a podniky budou do budoucna muset více spolupracovat

Současný trend nově vznikajících profesí vytváří u čerstvých absolventů poptávku po nových kompetencích a dovednostech. Zvláště technické obory ale mají problém sehnat dostatečně kvalifikovanou pracovní sílu. Na nedostatku pracovníků nese dle většiny tuzemských podniků určitou míru odpovědnosti stát. Vinu pak firmy přičítají také současné struktuře absolventů a stárnutí populace. Vyplývá to z Českého průzkumu názorů generálních ředitelů, který mezi 141 šéfy významných firem působících na českém trhu provedla poradenská společnost PwC ČR.

CEO_survey_vzdelavani

Na nedostatek absolventů jsme se mohli včas připravit

Až 86 % generálních ředitelů přisuzuje státu vysokou míru zodpovědnosti za současný nedostatek pracovníků na trhu. Vinu lídři firem přičítají především neefektivní sociální politice státu (53 %), až poté nevhodné struktuře absolventů (50 %). Situaci nepříznivě ovlivňuje také demografický vývoj (24 %). Už před deseti lety byl však známý fakt, že se blížíme do období chudého na absolventy. „Chybí nám především strategie v oblasti age managementu, spolupráce státu s firmami a soukromým sektorem je pak zcela nedostačující,“ říká Andrea Linhartová Palánová, manažerka v oddělení Lidé a Organizace PwC ČR. A dále dodává, že vinu nenese pouze stát. Pro plánování opatření je zapotřebí i větší zapojení privátního sektoru a škol.

Firmy se budou přetahovat o technicky zdatné absolventy

Vrcholoví manažeři od škol požadují, aby více zohlednily zájmy jejich podniků. Jen 40 % oslovených je přesvědčeno, že obecnější přehled postačí k uplatnění na trhu práce v budoucnu. Naopak 60 % respondentů si myslí, že profil absolventů by měl více odpovídat požadavkům firem. „Je pochopitelné, že firmy a jejich generální ředitelé v oblasti přípravy absolventů na trh práce upřednostňují svoje vlastní zájmy. Stát by měl však v oblasti vzdělanosti sledovat více dlouhodobějších cílů a v rámci efektivnějšího nastavení vzdělávacího systému blíže spolupracovat se školami a podniky,“ míní Karel Půbal, ředitel oddělení Poradenství pro veřejný sektor PwC ČR. Podniky přitom považují za nutné vzbudit u mladých zájem o přírodní vědy a techniku již na nižších stupních vzdělávacího systému. „V současné době se už hovoří o tom, že absolventi nebudou mít potřebné dovednosti, ale pouze celkový přehled. Důraz bude kladen na předměty, jako je matematika, fyzika nebo chemie, a firmy si absolventy v potřebné kvalifikaci případně samy dovzdělají,“ míní Linhartová Palánová. Důležité budou i jazykové znalosti studentů.

O průzkumu

Devátého ročníku Českého průzkumu názorů generálních ředitelů se během posledního čtvrtletí 2017 zúčastnilo 141 vedoucích představitelů nejvýznamnějších společností působících na českém trhu. Český průzkum názorů generálních ředitelů navazuje na PwC Celosvětový průzkum názorů generálních ředitelů. Výsledky jeho již 21. ročníku byly stejně jako v předchozích letech zveřejněny na Světovém ekonomickém fóru ve švýcarském Davosu.

Více o průzkumu a jeho výsledcích na www.pwc.cz/ceo

Další tiskové zprávy, publikace a studie vydané PwC a články jejich odborníků naleznete v sekci Press.

PwC Legal ČR zvítězilo v tendru pro právní poradenství GSA. Porazilo tak významné advokátní kanceláře u nás i ve světě

Mezinárodní advokátní kancelář PwC Legal uspěla v tendru pro právní poradenství Agentury pro evropský globální navigační systém GSA. Tenderu, který agentura pořádala na konci minulého roku, se zúčastnily významné české i evropské advokátní kanceláře. PwC Legal ČR bude v rámci vybraného konsorcia poskytovat právní poradenství pro systémy Galileo a EGNOS, a to zejména v oblastech práva veřejných zakázek, dále v oblastech soutěžního a smluvního práva či dalšího poradenství. Spolu s PwC Legal ČR tvoří vítězné konsorcium také PwC Legal Německo a advokátní kanceláře Kocián Šolc Balaštík a Heuking Kühn Lüer Wojtek.

Za PwC Legal Česká republika vedl tým odpovědný za přípravu vítězné nabídky řídící partner kanceláře Bořivoj Líbal spolu s advokátem Milanem Fricem. Ti budou spolu se svými partnery v rámci konsorcia vedoucími poradenského týmu, který bude pro GSA poskytovat právní poradenství, a to především v oblastech práva veřejných zakázek, kde budou odpovědni zejména za právní zajištění a přípravu vyhlašovaných tenderů a uzavíraní smluv s dodavateli, kteří v těchto zakázkách zvítězí, a dále například v oblastech soutěžního a smluvního práva a ad hoc poradenství. Celkově je pracovní tým tvořen 18 konzultanty a dalšími odborníky z úspěšných advokátních kanceláří.

Práce pro GSA pro nás představuje velkou odpovědnost a jsme nesmírně poctěni, že společně s kolegy z jiných advokátních kanceláří můžeme na tomto velkolepém evropském projektu pracovat,“ uvádí řídící partner PwC Legal ČR Bořivoj Líbal. „Určitě je teď před námi hodně práce, ale jsem přesvědčen, že náš tým, ve kterém je plno nadšenců pro moderní technologie, si s tím dokáže poradit. Práce na tomto projektu je skvělá příležitost, jak skloubit zájmy členů týmu s poskytováním právních služeb,“ doplňuje ho jeho kolega, advokát Milan Fric.

GSA (https://www.gsa.europa.eu/) je agentura založená Evropskou unií za účelem realizace satelitních programů Galileo a EGNOS a jako jediná ze všech evropských agentur má sídlo v Praze. Galileo je civilní satelitní navigační systém, který má na rozdíl od ostatních existujících navigačních systémů zlepšit přesnost určování polohy, což by mělo přinést výhody pro evropské občany. EGNOS je evropský geostacionární navigační systém, jehož účelem je, kromě zpřesnění funkčnosti a přesnosti systému Galileo, taktéž zpřesnění polohy ostatních navigačních systému, včetně dnes běžně užívaného GPS, který byl původně vyvíjen pro vojenské využití.

 Další tiskové zprávy, publikace a studie vydané PwC a články jejich odborníků naleznete v sekci Press.