6a01b7c82cd82f970b0240a4bd7c80200c

Globální prodeje elektromobilů opět prudce poklesly. Výjimkou je Evropa

Business | PwC Česká republika
  • Prodeje elektromobilů (čistě bateriových i hybridních) na klíčových trzích v loňském čtvrtém čtvrtletí meziročně poklesly o 5,4 procenta.
  • Za poklesem (stejně jako v předchozím třetím čtvrtletí) stojí hlavně situace v Číně, kde se celkový počet registrací meziročně snížil o 30,8 %.
  • Sledované evropské státy naopak potvrdily pozici nejrychleji rostoucího trhu. Čistě elektrických (BEV) vozů zde bylo zaregistrováno o 60,5 procenta víc než ve stejném období
    před rokem.
  • Celkem si ale za rok 2019 udržel globální trh elektromobilů rostoucí tendenci, kdy počet nových registrací stoupl o 12,5 %.

Charging-point-for-electric-car-picture-id650087114
Düsseldorf, Praha 12. února 2020 – Prodeje nových elektrických aut pokračovaly na konci loňského roku v propadu, který byl viditelný už ve třetím čtvrtletí. Meziročně poklesl jak počet nových registrací čistě elektrických bateriových aut (BEV, - 20,4 %), tak i tzv. plug-in hybridů (PHEV, -23,9 %). Jedinou rostoucí kategorií aut využívajících (alespoň částečně) k pohonu elektřinu byly klasické hybridy. Vyplývá to z aktuálně vydané studie PwC E-Mobility Sales Review.


„Celková čísla táhla dolů Čína, která je zdaleka největším světovým trhem s elektromobily. V polovině roku čínská vláda prudce snížila dotace na nákup elektromobilů, což se projevilo na meziročním poklesu o více než čtvrt milionu nových registrací, tedy asi o třetinu. Naopak v největších pěti zemích Evropské unie registrací přibylo meziročně o více než 60 procent,” komentuje vývoj na hlavních trzích Pavel Štefek, partner PwC ČR a expert na automobilový průmysl. 

Nové registrace elektromobilů podle typu
Tab 1
Zdroj: PwC E-Mobility Sales Review (1/2020)
Do množiny analyzovaných klíčových trhů se počítají Čína, USA, sedm evropských států (Německo, UK, Francie, Itálie, Španělsko, Nizozemsko, Norsko), Japonsko a Jižní Korea.

V Číně vláda dotuje nákup elektromobilů už déle  než deset let, postupně ale objem dotací snižuje. Naposledy v červnu poklesla dotace přibližně na polovinu, což vyvolalo výrazný pokles poptávky po stále ještě drahých elektrických autech. V Číně ale zároveň loni klesly i celkové prodeje aut, včetně
těch s konvenčními motory. Podobně slabý závěr roku zaznamenaly prodeje  elektromobilů i v USA. Celkově trh bateriových elektromobilů (BEV) poklesl o 27,3 %. Za celý rok 2019 ale jak Čína, tak USA díky silnému prvnímu pololetí zůstaly v kladných číslech. 

Úplně opačně se situace vyvíjí v Evropě, kde emisní pravidla nutí jak výrobce, tak potažmo i státy investovat do vývoje elektrických aut i dobíjecí infrastruktury. Statistika PwC E-Mobility Sales Review sleduje pět největších zemí Evropské unie a navíc ještě Nizozemsko a Norsko. Na takto definovaném trhu v závěru roku 2019 stouply nové registrace bateriových elektromobilů (BEV) o 60,5 %. Za celý rok potom dokonce o 76,4 %. 

Největší růst ze všech sledovaných zemí potom zaznamenalo Nizozemsko, kde v posledním čtvrtletí vzrostl počet nově registrovaných bateriových elektromobilů dokonce o 194,3 %. Do roku 2020 předpokládají experti PwC oživení čínského trhu. V Evropě se očekává, že regulatorní tlak, který se už přetavil do nových elektrických modelových řad tamních výrobců, bude mít hlavní vliv na pokračující vývoj v prodejích.

„Přísnější emisní normy nutí výrobce prodávat výrazně víc elektrických aut. Ambiciozní cíl průměru 95 gramů CO2 na ujetý kilometr může být dosažen jen přes portfolio, ve kterém budou mít nízkoemisní automobily významné zastoupení. Masivní investice minulých let tak teď budou muset dokázat své opodstatnění,” říká Felix Kuhnert, globální lídr automotive PwC a partner PwC Germany.


Nové registrace čistě bateriových elektromobilů (BEV) podle trhů

Tab 2


V současnosti stále ještě (i na rozvinutých trzích) elektromobily představují výrazně menšinové tržní podíly v porovnání s benzinovými a naftovými auty. V celém sledovaném “globálním” trhu představovaly elektromobily v širším slova smyslu  (včetně hybridů a plug-in hybridů) 6.1 % všech nových registrací. V USA šlo o 4,3 %  (ovšem čistě bateriových bylo jen 1,4 %), v Číně o 5,8 % a ve sledované „evropské sedmičce” to bylo 9,1 %  nových registrací. Premiantem je v tomto ohledu tradičně Norsko, kde loni 68,2 % nově registrovaných vozů alespoň částečně využívalo k pohonu elektřinu. Čistě bateriové elektromobily (BEV) tvořily 42,4 % nových registrací.

O PwC
V PwC usilujeme o budování důvěry a řešení důležitých problémů ve společnosti. PwC je sítí firem s více než 276 tisíci lidmi ve 157 zemích světa. Poskytují kvalitní auditorské, daňové a poradenské služby, které podporují jejich klienty při dosahování jejich cílů. Více se o PwC dozvíte na www.pwc.com/cz. Název „PwC“ označuje všechny společnosti skupiny PricewaterhouseCoopers International Limited, z nichž každá je samostatným a nezávislým právním subjektem. Více informací na www.pwc.com/structure.