6a01b7c82cd82f970b026be4184007200d

Technologie a komunikace – dvě výhry práce v Technology Consultingu

PwC Česká republika

V dresu PwC pracuji už tři roky. Nešlo přitom o moji první práci. Tři předcházející roky jsem totiž strávil ve skutečně technickém oboru. Ten má své plusy i mínusy, jako každá práce. Důvodem, který tehdy ke změně přivedl mě, byla možnost v PwC kombinovat technologie, které jsem studoval, a více komunikace, která mi v technologiích chyběla.

Studoval jsem totiž ČVUT, školu, která je samozřejmě velmi technicky zaměřená. Už tehdy jsem se ale chtěl učit více soft skills. Chtěl jsem se vytrénovat v komunikaci, která nebyla zrovna v oblasti mé komfortní zóny, a řešit otázky v přímém vztahu s klientem. Místo toho jsem se ve škole ale věnoval modelování, průmyslovému designu a počítání příkladů. Trochu protiklad. Soft skills šly stranou. Později se ve mě stejná chybějící potřeba ukázala i v náplni pracovního dne. Jak už jsem totiž napsal, v technickém oboru se ke komunikaci často nedostanete. Většinou komunikujete jen s počítačem. Na nějaké soft skills, na kterých jsem chtěl pracovat, navíc nezbýval čas.

Jestli jsem něco věděl o technology consultingu před tím, než jsem do něj nastoupil, bylo to z doby, kdy jsem studoval v zahraničí. Moje znalost ovšem zahrnovala maximálně to, že se jedná o cool obor, ve kterém se i v mladém věku dostanete k problémům, které běžně řeší vysoký management firem. U pohovoru ale asi zaujala moje předchozí zkušenost z oblasti technologií a vyšlo to.  

Samotný příchod do PwC už byl velká zábava. Měl jsem asi štěstí a nastoupil jsem zrovna v době, kdy se rozjížděl nový projekt. Hned od začátku jsem měl díky práci u klienta pocit, že někomu skutečně pomáháme a umožňujeme mu se zlepšovat. Práce u klientů může pro někoho znít děsivě. Mě na ní ale baví to, že se neustále učím něčemu novému. Nejde přitom jen o modely nebo technologie, ale třeba i o znalost toho, jak řešit krizové situace nebo jak od kolegů a klientů rychle získat potřebné informace. Na druhou stranu ale nebudu lhát, v tom prvním roce jsem si užil docela dost přesčasů. Vedle nich ale i spoustu schůzek u klientů a je potřeba říct, že ti vás v komunikaci vycvičí víc než několikadenní školení.

Při práci s klienty je potřeba mít drive. Má ale i své výhody a závěr úspěšného projektu se neobejde bez oslavy. V Mall.cz jsem například implementoval budgetovací systém. Musel jsem proškolit management napříč všemožnými odděleními (sales, marketing, logistika, finance atd..). Samotné spuštění navíc probíhalo za běžného chodu během jejich ostré budgetovací sezóny. Tedy v období, kdy firma sestavuje plán na další fiskální rok. Logicky jsme všichni byli ve stresu a po večerech a nocích jsme v systému opravovali, na co jsme přišli. Po dvou měsících slušného deficitu spánku náš tým uspořádal oslavu nového fiskálního roku 2020. Kam jsme pozvali všechny lidi od klienta a dodavatele, kteří se budgetovacího precesu účastnili. Myslím, že tuhle akci si jen málokdo pamatuje. Na spolupráci v dalším fiskálním roce jsme si ale naštěstí připili hned na začátku. 

To, co mě dnes na Technology Consulting týmu skutečně baví, je, že máme skvělý tým, který se za pár let o rozrostl z asi pěti lidí na 100. Většina z nás tráví čas mimo PwC - prací u klienta - proto bývá trochu složité udržet s kolegy kontakt. Naštěstí děláme celou řadu společných aktivit a jednou měsíčně máme takzvaný status, po kterém je vždy příležitost si to vynahradit při sportovní aktivitě a v pozdních hodinách u nějakého drinku. :)

Alexey Makovijčuk

Consultant at Technology Consulting

0176