6a01b7c82cd82f970b026bde9d1f58200c

Výuka podle PwC? Case study a „role play“ na poradce

Vnitroblog | PwC Česká republika

Petr Lizner před dvěma roky ukončil studium na Rotterdam School of Management. O rok později nastoupil do PwC, kde se začal věnovat management consultingu se zaměřením na constumer & operations a strategie. Společně s Daliborem Hálou a dalšími kolegy z PwC se navíc ujal i výuky předmětu Growth Strategy na Vysoké škole ekonomické. O tom, jak studenty učí, jsme spolu mluvili po jeho první přednášce v semestru, na kterou dorazilo více studentů, než jich bylo přihlášených.

Petře, co musím udělat pro to, aby na moji přednášku přišli i studenti, kteří oznámili, že v termínu nemají čas?

Já si myslím, že to, co studenty na předmětu láká, je přidaná hodnota v podobě možnosti bavit se s lidmi, kteří jsou skutečně součástí byznysu, pracují a pohybují se v něm. Také my se jim snažíme předávat spíše praktickou zkušenost než jen teorii. Náš předmět navíc navštěvují studenti magisterského studia, kteří školu často právě končí nebo za rok budou. Jejich zájem o praxi je pravděpodobně proto ještě vyšší.

Důraz na praxi je ve vašem předmětu asi hodně důležitý…

Je to tak. Snažíme se studentům nabídnout autentickou ochutnávku práce konzultanta. Dostávají zadání – projekt, na kterém pracují celý semestr a musí ho zvládnout od začátku do konce. Začínají u proposalu, tedy dokumentu, ve kterém klientům vysvětlujeme, jakou práci budeme dělat, jak dlouho to bude trvat a další informace. Následně je čeká exekuce a stearing commities. U té první je cílem průzkum trhu, u druhé hledání opportunit na trhu. Celý projekt je přitom stavěn na příkladu práce s klientem z bankovního sektoru. Možnost si vyzkoušet práci konzultanta a dostávat feedback je pro studenty dle všeho zajímavá. My se proto snažíme ještě víc, aby naše návrhy, poznámky a feedbacky skutečně odpovídaly tomu, na co by je upozorňoval i klient. 

Víte, že v PwC máme více než padesátku akademicky aktivních kolegů? Setkat se s nimi můžete hned na deseti vysokých školách v České republice. Aby se jim práce v PwC i se studenty lépe propojovala, připravujeme pro ně pravidelný Teachers Club.

Které aspekty práce konzultanta by studenti měli během semestru s vámi poznat?

Tím asi nejdůležitějším, co by si studenti měli odnést, je zkušenost s přípravou researchů. Chceme, aby se naučili nápad nebo myšlenku zpracovat a správně ji odprezentovat. Jedna z nejdůležitějších vlastností konzultanta je totiž schopnost vzít velmi komplikovaný koncept a představit ho velmi lehce a pochopitelně klientovi. Zároveň bych byl rád, aby si od nás odnesli povědomí o způsobech profesionální práce s klienty – aby věděli, jak komunikovat, chovat se při prezentaci a podobně. Ve většině předmětů na vysoké totiž sice prezentujete, ale z mé zkušenosti, zpětnou vazbu na to, jak při prezentaci působíte, vám ale mnoho přednášejících nedá.

Co o práci konzultantů se tedy studenti naučit nestihnou?

Nemáme šanci jim předat zkušenost budování vztahu s klientem. Nemají možnost si vyzkoušet práci, kdy vám na jeden projekt navazují další.

Když se teď trochu odkloníme od tvého předmětu, není to dlouho od chvíle, kdy jsi studium ukončil ty sám. Řekl bys o sobě, že jsi byl pilný student?

Ano i ne. Byl jsem pilný, když jsem musel, a nebyl jsem pilný, když to potřeba nebylo. Soustředil jsem se na to, kde je to potřeba, a kde jsem potenciál neviděl, to jsem neřešil.

Co tedy děláš pro to, aby studenty zajímal zrovna tvůj předmět?

I když jsme konzultanti a rádi se posloucháme, ve výuce je pro nás důležitá interakce. Snažíme se o problémech diskutovat a místo přednášky jsou naše hodiny spíše takový workshop. Z diskuzí se studenti mohou nejlépe dozvědět o té části konzultantské práce, která je nejvíce zajímá.

Pro které studenty je váš předmět vůbec určený?

Předmět je určený studentům magisterského oboru CEMS Masters in International Management, přihlásit se ale mohou i studenti dalších oborů na VŠE. Většina našich studentů je z mezinárodního kurzu, není to ale podmínkou.

Umí překvapit?

Ano, už jsme od nich viděli i velmi zajímavé nápady. Studenty našeho kurzu nepodceňujeme a zadáváme jim reálné projekty. Často se tak učíme i my od nich. Kombinace naší perspektivy s tou jejich je prospěšná snad pro obě strany.

Překvapit umí i Petr Lizner. Co je možné se o něm dozvědět? Petr pracuje pro PwC od září 2019. Na výuce na VŠE se zatím podílel v posledních dvou semestrech, toto je jeho třetí. Rozhodně se nebojí nových výzev a neplatí to jen pro jeho klienty, kteří obvykle přichází z finančního odvětví. Zatím žil v sedmi zemích světa. Hovoří čtyřmi jazyky, jako pátý si přibral italštinu. Je absolventem Rotterdam School of Management. Při studiu si přivydělával jako kapitán jachty. Za čtyři letní sezóny nasbíral více než 25 týdnů zkušeností v chorvatských, řeckých i španělských vodách. Každý rok navíc absolvuje alespoň jeden půlmaraton. Má jich za sebou více než 10 a těší se na další v Dubrovníku v dubnu 2021.