V České republice bude v letošním roce nově registrováno přibližně 205 až 210 tisíc osobních automobilů. To by sice znamenalo 1% až 3% nárůst ve srovnání s loňským rokem, ale zároveň je toto číslo o 16 až 18 % nižší než v předpandemickém roce 2019.

Dochází také ke snížení výhledu oproti predikci z poloviny roku, a to o 14 až 19 tisíc nových registrací (6,25 až 8,5 %). Vyplývá to z aktuálního Komentáře k makroekonomickému vývoji ovlivňujícímu vývoj registrací nových vozidel v České republice, který pro Sdružení dovozců automobilů (SDA) pravidelně připravuje poradenská společnost PwC.

„V roce 2021 je jednoznačně hlavním hybatelem v odvětví komponentová krize jako nechtěný důsledek několika přírodních katastrof, pandemie a podcenění post-pandemického zotavení na celém světě. Konkrétně ovlivňuje schopnost automobilek dodávat včas zejména nedostatek čipů, plastových pěn a granulátů v kombinaci s narušením logistických řetězců. Situaci komplikuje i globální zdražování hliníku a oceli,“ komentuje důvod snížení výhledu spoluautor predikce a partner PwC Pavel Štefek.

2021-10_blog_SDAJeště v půli roku se přitom komponentová krize do počtu registrací takto výrazně nepropisovala. V červnu byly například registrace o 3 % vyšší než v předpandemickém roce 2019. Aktuálně zveřejněné údaje SDA u registrací za září už ale ukazují ve srovnání se stejným měsícem roku 2019 více než 10% pokles.

„Čísla nových registrací ve 3. čtvrtletí letošního roku potvrzují, že poptávka je v Česku i nadále silná, avšak nedaří se ji vzhledem k nedostatku vozidel uspokojit. Potvrdil se náš předpoklad nižších rizik vyplývajících z lokální pandemické situace a toto vnímání zachováváme i pro čtvrté čtvrtletí roku 2021, neboť prodejci i klienti jsou schopni se přizpůsobit,“ dodává partner PwC Pavel Štefek.

Zmíněná neuspokojená poptávka po nových vozidlech se následně částečně přelévá do segmentu ojetin, kde lze pozorovat prudce rostoucí ceny a zvýšený dovoz ojetých aut, který byl v létě nejvyšší od roku 2008.

Dalším trendem je relativní nárůst počtu registrovaných elektromobilů. „V letošním roce prodej plug-in hybridů a plně elektrických vozidel vzrostl meziročně při srovnání tří čtvrtletích o téměř 70 % a jejich podíl na celkových prodejích dosahuje přibližně 3 %,“ vysvětluje Daniel Janeček ze strategického poradenství PwC Česká republika.

Velmi podobný trend jako Česko, zaznamenává i evropský a globální trh. „PwC ve své aktuální globální analýze očekává, že nedostatek čipů letos celosvětově způsobí výpadek v prodejích o 6,3 až 7,1 milionu vozů,“ upřesňuje Janeček.