Na nejvyspělejších světových trzích se loni prodalo téměř 10,5 milionu aut s elektrickým nebo hybridním motorem, téměř polovinu z nich už tvoří čistě elektrická auta. Hlavním tahounem růstu elektrických aut je Čína. Trh poroste slušným tempem i letos, rychlost růstu ale ovlivní řada negativních faktorů, jako je přetrvávající nedostatek polovodičů nebo omezení státních dotací na některých klíčových trzích, vyplývá z aktuální studie PwC Electric Vehicle Sales Review.

Prudký nárůst prodejů elektromobilů a hybridních aut pokračoval i loni. Na nejvyspělejších trzích se prodalo 10,45 milionu aut, meziročně o 78 % více. Na celkových prodejích se tak loni elektrická a hybridní vozidla podílela 19 % - téměř každé 5. prodané auto má hybridní nebo čistě elektrický pohon. Nejrychleji přitom rostl segment čistě elektrických aut, kterých se prodalo 4,5 milionu, meziročně o 121 % víc.

„Největším tahounem zájmu o elektroauta zůstává Čína, kde se prodají téměř dvě třetiny všech čistě elektrických aut. Právě čínské automobilky se do elektromobility pustily ve velkém a už jasně deklarovaly, že se vydají dobýt i evropský trh,“ komentoval loňské výsledky expert PwC
na automobilový průmysl Pavel Štefek. V Evropě i USA vládnou modely Tesly. Ta je populární i v Číně, žádná jiná zahraniční značka se ale v Top10 mezi čínské automobilky neprosadila.

Poměrně pozitivní je i výhled na letošek, byť se objevuje řada otazníků. „Trh rozhodně dále poroste a překoná nové rekordy. Otázkou zůstává tempo růstu. Na jedné straně budou pokračovat regulatorní tlaky, díky kterým je elektromobilita pro automobilky klíčová. Poroste také spontánní zájem spotřebitelů. Na druhé straně ale i letos přetrvá problém s nedostatkem čipů. A uvidíme, jak poptávku v některých zemích omezí snížení nebo omezení státních dotací,“ dodal Pavel Štefek.

První velké země se totiž rozhodly dotace na elektromobilitu omezit. Ve Velké Británii nově dosahuje maximální podpora 1500 liber, zatímco před rokem to byl dvojnásobek. Švýcarský kanton Valais zcela zastavil dotace na nákup plug-in hybridů, podle tamních úředníků není efekt snižování emisí u tohoto typu vozů dostatečný. Německo zatím pokračuje ve stávající podpoře, ale už oznámilo, že se zpřísní podmínky jejího poskytnutí a že zároveň omezí dotace na budování domácích dobíjecích stanic.

Naopak v České republice chce vláda nově elektromobilitu podpořit, zatím pouze ve firemním sektoru a pro živnostníky. Stát na podporu pro letošní rok zatím vyčlenil necelou miliardu korun, kterou by se podpořilo asi 4500 nově prodaných elektroaut. „Český trh stále výrazně zaostává. Loni se zde prodalo jen 2600 čistě elektrických aut, to je zhruba jednoprocentní podíl na všech prodejích. Meziročně dokonce došlo k pětinovému poklesu. Dotace by tedy mohly k nárůstu prodejů výrazně přispět, stále však budeme jen na zlomku prodejů nejvyspělejších trhů,“ dodal Pavel Štefek.

Zpomalení tempa růstu se výrazně projevilo v Evropě už v posledním čtvrtletí loňského roku. V Evropě se za poslední tři měsíce roku prodalo přes milion elektrických a hybridní aut, meziročně to bylo jen o 6 % více, zájem o hybridy dokonce meziročně poklesl. „Komponentová krize zasáhla automobilový trh na výrazně delší dobu, než jsme si dokázali představit. A určitě trh ještě není z tohoto zásahu venku, i proto jsou očekávání pro letošní rok s řadou otazníků. Dlouhodobě ale bude elektromobilita dále posilovat svou pozici,“ uzavřel Pavel Štefek.

Hlavním světovým tahounem prodejů čistě elektrických aut je opět Čína. Ta loni na silnice uvedla 3 miliony čistě elektrických aut, to je meziročně téměř 3x více než o rok dříve. Na 10 nejvyspělejších evropských trzích se přitom ve stejném období prodalo 1,1 milionu čistě elektrických aut, to je
o 63 % více než předloni. V Evropě přitom zůstávají nejoblíbenější hybridní vozy, kterých se loni prodalo přes 2 miliony.

Zatímco ještě před dvěma lety tvořila plně elektrická nebo hybridní auta jen 8 % z celkových prodejů v Evropě, nyní je to 42 %. Přes přetrvávající problémy s nedostatkem polovodičů i vysokou inflací tak elektrická a hybridní auta budou i nadále navyšovat svůj tržní podíl. „Nebude to trvat dlouho
a v Evropě již každé 2. nově prodané auto bude mít elektrický nebo hybridní pohon,“ domnívá se Pavel Štefek.

Podle studie PwC by na konci letošního roku mělo po celém světě jezdit asi 21 milionů hybridních a elektrických aut. Růst bude rychle pokračovat a na konci roku 2027 by těchto aut mělo být už 57 milionů. Nejrychleji se bude zvyšovat počet čistě elektrických aut, kterých by letos mohlo být přes 6 milionů a na konci roku 2027 4x více. Téměř tak doženou hybridy, které se za pět let posunou z letošních 12 na 30 milionů za 5 let.

Mezi nejvýznamnější evropské trhy počítá studie 5 největších západoevropských zemí (Německo, Velká Británie, Francie, Španělsko, Itálie) a 5 s nejrozvinutější infrastrukturou (Norsko, Švédsko, Švýcarsko, Nizozemí a Rakousko).