Na prodeje aut s elektrickými či hybridními pohony v prvním pololetí naplno dopadly potíže dodavatelských řetězců i lockdowny v Číně. Zájem o čistě elektrické vozy přesto dále roste. Naopak na vyspělých evropských trzích došlo k výraznému poklesu zájmu o hybridní auta. Hlavní světovou velmocí v prodeji elektroaut a hybridů se již definitivně stala Čína, vyplývá z aktuální studie PwC Electric Vehicle Sales Review. Český trh nadále výrazně zaostává, prodeje elektroaut jsou zde zanedbatelné.

Na nejvýznamnějších světových trzích se v letošním prvním pololetí prodalo 5,5 milionu elektrických a hybridních aut. Tempo růstu tak sice oproti předchozím dvěma rokům zpomalilo, meziročně to nicméně stále představuje růst o 43 %. „Velkou změnou je, že především Evropa se odklání od různých typů hybridních aut a přechází na čistě elektrická auta. Zájem o hybridy v Evropě dokonce klesá. Celkově ale platí, že segment elektrických aut je na tom výrazně lépe než celý automobilový sektor, který se i nadále potýká s řadou potíží,“ komentoval výsledky aktuální studie Electric Vehicle Sales Review partner PwC Pavel Štefek.

 

Prodeje čistě elektrických aut na 10 největších evropských trzích vzrostly meziročně o 27 % na 576 tisíc aut. Téměř každé druhé nově prodané auto v Evropě už tak má hybridní nebo elektrický pohon. Zájem o hybridy přitom výrazně klesl, hybridních aut se v Evropě prodalo necelých 400 tisíc, meziročně o 14 % méně. „Trend odklonu od hybridů k čistě elektrickým autem v následujících letech zesílí. Evropská unie jasně deklarovala, že chce nadále podporovat jen čistě elektrická auta. To se rychle projeví i v prodejích hybridů,“ dodal Pavel Štefek. Celkově se tak v Evropě prodalo v prvním pololetí 2,05 milionu aut s elektrickým či hybridním pohonem, meziročně o 4 % více. 

 

Tabulka + popisek + poznámka



 

„Rychlá tempa růstu jsou minulostí. Celý automobilový trh se potýká s řadou problémů od nefunkčních dodavatelsko-odběratelských řetězců přes chybějící součástky i materiály až po aktuální lockdowny v Číně. Automobilky se z toho budou vzpamatovávat ještě dlouho a elektromobily je budou držet nad vodou,“ domnívá se Pavel Štefek.

 

Hlavní světovou velmocí v elektromobilitě je Čína. Z celkových 2,7 milionů aut s alternativním pohonem je více než dva miliony čistě elektrických vozů, meziročně více než dvojnásobek. Tohoto růstu přitom Čína dosáhla i přes nedávné lockdowny, které výrazně narušily chod celé čínské ekonomiky.

 

Čínský trh přitom nepřekvapivě ovládají především domácí automobilky, do Top10 se ze zahraničí prosadila jen Tesla. Zbytek tvoří místní, v Evropě často neznámé, vozy, jako třeba Wuiling, BYD Han nebo Li Xiang. V Americe je suverénně nejprodávanější Tesla, které prvenství v Evropě tentokrát sebral nový elektrický Fiat 500.

 

Naopak vývoj na českém trhu se stále nemění, elektromobilita je zde ještě v plenkách. V prvním pololetí bylo v ČR registrováno jen 2000 čistě elektrických aut, to nepředstavuje ani dvouprocentní tržní podíl. „Zatím nepomáhají ani omezené dotace na firemní vozy, čeští zákazníci patří v tomto směru mezi nejkonzervativnější v Evropě,“ uzavřel Pavel Štefek.

 

PwC očekává, že počet elektromobilů v následujících 5 letech raketově poroste. Zatímco nyní jezdí po světě zhruba 7 milionů čistě elektrických aut, v roce 2027 by to mělo být téměř 4x více, zhruba 26,5 milionu. Nejméně poroste zájem o plug-in hybridy. Těch nyní jezdí asi 2,8 milionu, za 5 let jich bude necelých 5 milionů. Celkem by tak za 5 let mělo ve světě jezdit 58 milionů hybridních a elektrických aut, nyní jich je 21 milionů. 

 

Naopak v České republice chce vláda nově elektromobilitu podpořit, zatím pouze ve firemním sektoru a pro živnostníky. Stát na podporu pro letošní rok zatím vyčlenil necelou miliardu korun, kterou by se podpořilo asi 4500 nově prodaných elektroaut. „Český trh stále výrazně zaostává. Loni se zde prodalo jen 2600 čistě elektrických aut, to je zhruba jednoprocentní podíl na všech prodejích. Meziročně dokonce došlo k pětinovému poklesu. Dotace by tedy mohly k nárůstu prodejů výrazně přispět, stále však budeme jen na zlomku prodejů nejvyspělejších trhů,“ dodal Pavel Štefek.

 

Mezi nejvýznamnější evropské trhy počítá studie 5 největších západoevropských zemí (Německo, Velká Británie, Francie, Španělsko, Itálie) a 5 s nejrozvinutější infrastrukturou (Norsko, Švédsko, Švýcarsko, Nizozemí a Rakousko).