Jak už víte, naši kolegové z Technology Consultingu se spolu s unikátním projektem reKáva vydali na dobrodružnou cestu. Nebo spíš solidní jízdu, na které se dá zažít ledacos. Na jízdu plnou zajímavých nápadů, nových zkušeností a hledání dokonalého technologického řešení.

Ze zajetých kolejí klasických klientů vybočili do světa startupů, aby pomohli uvést v život jeden hodně nadějný plán. Proč? Protože je to baví, dává jim to ve všech ohledech smysl a navíc přináší jedinečnou příležitost, jak objevovat inovativní přístupy, projít projektem od začátku do konce a zkoušet si skutečně tvůrčí práci.

 

Dáme to dohromady aneb průkopnické spojení Design thinking a BXT

Náš „tým reKáva“ se rozhodl zcela poprvé zkombinovat metodologii Design thinking a mindset BXT. O co jde?

Desing thinking je propracovaná metodologie, která pracuje s pěti fázemi hledání řešení: Empathize, Define, Ideate, Prototype a Test. Všechny mají velký význam a nedají se dost dobře ošidit. Pokud se jim nevěnujete dostatečně a postupujete předčasně vpřed, dokáží vás poměrně tvrdě vrátit zpátky na zem. Tedy přesněji řečeno do některého z předchozích kroků. A to klidně opakovaně.

Pro ještě lepší porozumění a maximální efektivitu se tým jako první pokusí vystavět každou fázi na principech BXT. Tedy na mindsetu, který přistupuje k řešení problémů na základě tří opěrných bodů: Business, Experience, Technology. Nástroje BXT jsou využitelné pro každou fázi a měly by vést k řešení, které je ekonomické (B), uživatelsky příjemné (X) a zároveň plně funkční (T).

Jak vidí propojení metody Design thinking a mindsetu BXT člen týmu Filip Laštovka? „Pokud si představíme Design Thinking jako prošlapanou cestu, BXT je naším průvodcem, který nám pomáhá se nad jednotlivými fázemi zamyslet ze všech pohledů (funkční, uživatelský, ekonomický) – o tyto tři pohledy se opíráme. Je to mindset, kterým se chceme odlišit od konkurence.“

 

Rekava_pwc_designthinking_01

 

Fáze č. 1: Empathize

Pokud se s námi odvážíte přes startovní čáru, vbíháme společně plní elánu do první fáze Design thinkingu: Empathize. Upozorňujeme ale, že je to fáze extrémně dlouhá a hned na začátku tak prověří odhodlání a vytrvalost. Vyplatí se ale dát jí to, co si žádá. Za odměnu nám totiž ušetří energii a mnohdy nemalé náklady v dalších krocích. A co přesně od nás chce?

Fáze Empathize obnáší pečlivé zjištění potřebných informací, a to pomocí vcítění se do myšlení, starostí a potřeb zúčastněných subjektů. A právě BXT radí obrátit pozornost skutečně na všechny, kteří přijdou s řešením do kontaktu, ne jen na ty, kteří budou výsledné řešení používat.

Naši kolegové z Technology Consulting si udělali opravdu hodně prostoru na to, aby se mohli věnovat všem relevantním stranám (zprvu reKávě, restauracím, kavárnám a firmám produkujícím kávovou sedlinu) a probrat s nimi, co je v souvislosti s projektem trápí.

A právě díky trpělivosti a otevřenosti zjistili, že jejich původní technokratický přístup založený na vidině dokonalé logistiky svozu kávové sedliny neodráží jádro problému. Nejbolavějším místem se totiž ukázalo zajištění kvality sedliny. Pozornost se tak od řešení svozů přesunula k řešení nádob, které zajistí správné mikroklima a budou sedlinu chránit před plísní a další újmou.

A nebyl to jediný zásadní bod, který tým objevil. Vzhledem k tomu, že mindset BXT důsledně vede ke všem zúčastněným, časem se do hledáčku dostaly i komunitní zahrady v roli odběratele kávové sedliny. V rámci komunikace s nimi vyšlo najevo několik netušených otázek, jako je kyselost sedliny a s ní spojené maximální množství, které se dá zapojit do kompostu. Nebo třeba fakt, že správci zahrad musí dopředu znát dobu závozu, aby umožnili vjezd na pozemek.

„Mnoho klíčových detailů zúčastnění sdělí mezi řečí,“ shrnul důležitost trpělivosti a empatie vedoucí týmu Václav Karban. Potvrdil, že musí ze všech zúčastněných stran dostat dokonce i to, o čem sami neví, že neví.

Rekava_pwc_designtinking_02

 

Těšíme se na další fázi

Hned v úvodu se tedy spojení Design Thinking + BXT ukázalo jako skvělá volba, která dokáže vynést na světlo zdánlivě nepodstatné detaily a hluboko skryté otázky a obrátí pozornost na skutečně důležité problémy. Informací a podkladů pro další fázi s názvem Define je celá řada, proto věříme v úspěšné pokračování.

A na závěr přidáme ještě myšlenku o příjemném přesahu projektu a využitelnosti zkušeností pro práci v PwC. Filip totiž označil tuto činnost za „pískoviště“ (Václav dokonce za „laboratoř“), kde si všichni členové bezpečně osvojí to, co následně mohou nabídnout běžným klientům. „Dříve či později to vždy uplatníme,“ uzavřel Filip.

Zůstaňte s námi a sledujte, jestli tým reKáva dal do fáze Empathize opravdu všechno.